MBA  براي اولين بار در آمريكا و تقريبا در اواخر قرن نوزدهم برگزار شد.در ابتدا MBA  در دوره هايي همانند حسابداري و كتابداري كه در آن زمان رايج  و متداول بودند، شروع شد. پيشرفتهاي صنعتي و تحول فرايند توليد، به حضور كارگران تحصيلكرده اي نياز داشت كه تحصيلات پيشرفته اي دارند. هر چه كشور صنعتي تر مي شد، احتياج به روشهاي جديدترو سطح بالاتري از مديريت تجارت افزايش مي يافت.تقريبا همين زمان بود كه دوره MBA  براي اولين بار به وجود آمد.از سال 1959 استانداردهاي دانشكده هاي MBA  در آمريكا كاملا منطبق با فضاي كسب و كار و تجارت شدند به طوري كه سال اول مختص به واحدهاي عمومي بود كه دركي كلي از مديريت به دانشجويان مي داد و سال دوم، براي تمرينهاي بيشتر و متخصص شدن افراد در نظر گرفته شد.

یکی از قدیمیترین مدارس کسب و کار در آمریکا

 

Businessweek

پس از آن در دهه 60 ميلادي مدارس كسب و كار در انگلستان راه اندازي شد و مدرسه كسب و كار منچستراولين مدرسه كسب و كار در انگلستان لقب گرفت و پس از آن فرانسه وارد عرصه شد.

بتدريج MBA  در اروپا و سپس در آسيا گسترش يافت و چين، مالزي و هند اولين كشورهاي آسيايي پيشرو در اين زمينه بودند.

امروزه محبوبيت و توسعه روزافزون اين رشته در سراسر محافل علمي و صنعتي جهان به حدي است كه MBA  به يكي از معيارهاي رشد كشورها تبديل شده است. پيشرفت اين رشته در زمينه هاي مختلف، چه از نظر محتواي آن و چه از نظر ازدياد تنوع در دانشجوياني كه براي كسب اين دانش در دوره هاي MBA  شركت مي كنند باعث شده است كه MBA  جذابيت ويژه اي براي كارفرمايان پيدا كند. شايان ذكر است كه اكثر تغييرات مهمي كه در MBA  صورت گرفته است ابتدا در انگلستان رخ نمود;  جايي كه در حال حاضر، جوان  MBA  خوانده،در اواخر دهه دوم يا سوم عمرش سرشار از تجارب مديريتي ارزشمند است.

MBA  در ايران:

در دهه هفتاد ميلادي، مركزي تحت عنوان ICMS  و با همكاري دانشگاه هاروارد راه اندازي شد.دومين گام را سازمان مديريت صنعتي برداشت و در اواخر دهه شصت شمسي، اقدام به راه اندازي دوره مديريت اجراي (ٍExecutive MBA ) كرد.در سال 1379 دوره دو ساله كارشناسي ارشد MBA ‌در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد و پس از آن چندين مركز دانشگاهي نيز همين دوره را اجرا كردند: دانشگاه اميركبير،دانشگاه تهران، دانشگاه علوم و فنون مازندران و... .در سال 1389 ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره كاشناسي ارشد MBA  از طريق آزمون سراسري و فراگير پيام نور، به صورت روزانه و شبانه و... بيش از 600 نفر بود.

با وجود اين تلاشها، هنوز تا رسيدن به استانداردهاي كشورهاي توسعه يافته و حتي بسياري از كشور هاي در حال توسعه ، راه درازي پيش رو داريم.